شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۳۷:۱۸

تداوم تلاش‌ها برای اطفای حریق سکوی آذری
سکوی شماره ١٠ میدان گونشلی آذربایجان همچنان می‌سوزد

باشگاه خبری فراساحل: شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) و وزارت شرایط اضطراری این کشور در بیانیه‌ای مشترک از تداوم عملیات اطفای حریق و یافتن مفقودان سکوی شماره ١٠ میدان نفتی گونشلی آذربایجان در دریای خزر خبر دادند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که آتش سوزی در سکوی نفتی آذربایجان در دریای خزر که تاکنون دو کشته و حدود ٣٠ مفقود به جای گذاشته است، دوشنبه، ١٦ آذرماه همچنان ادامه دارد.

به گفته مقام‌های آذری، آتش سوزی عصر روز ١٣ آذرماه در پی آسیب دیدن یک خط لوله‌گازی در سکوی نفتی میدان گونشلی به دنبال وزش طوفان شدید در دریای خزر و ایجاد امواجی به طول ٣٠ فوت، آغاز شد. هنوز اطلاعاتی درباره حجم نشت گاز از این خط لوله وجود ندارد. براساس بیانیه مشترک شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) و وزارت شرایط اضطراری جمهوری آذربایجان، طوفان شدید مانع گریختن برخی کارگران سکوی حادثه دیده با قایق‌های نجات شد؛ شکستن یک قایق نجات سبب افتادن تعدادی از خدمه به آبهای دریای خزر شد. سوکار اعلام کرده است که در جریان این حادثه ٣٢ نفر نجات یافته‌اند، دو نفر کشته شده‌اند و بیش از ٣٠ نفر مفقود شده‌اند.


سکوی شماره ١٠ میدان نفتی گونشلی، واقع در حدود ٦٠ تا ٧٠ مایلی باکو واقع شده است، آتش به چاه‌های نفت و گاز این سکو رسید، از این رو فعالیت ٢٨ حلقه چاه برای جلوگیری از وقوع حوادث بیشتر و مقابله با آتش سوزی، به حال تعلیق درآمده است. حادثه در این سکوی نفتی سبب توقف تولید روزانه ٦ هزار بشکه نفت خام شده است، این سکو مرکزی برای تولید نفت خام از دیگر میدان‌های نفتی سوکار به شمار می‌رود. میدان گونشلی، که نفت و گاز قابل توجهی تولید می‌کند، از سال ١٩٧٠ فعالیت خود را آغاز کرده و در دهه ١٩٩٠ میلادی بازسازی شده است.


جومس گراس، یک تحلیلگر موسسه جی بی سی انرژی برآورد می‌کند که حدود ٦٠ درصد تولید سوکار از این سکوی نفتی انجام می‌شود که این به معنای برداشت روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام است که امکان توقف آن وجود دارد. وی افزود: برای سوکار این یک فاجعه است، اما از دید بین‌المللی بسیار حادثه قابل توجهی نیست. در حالی که آذربایجان از پالایشگاه‌های اروپایی و دیگر پالایشگاه‌ها در مناطق دیگر برای پالایش نفت خام استفاده می‌کنند، مازاد عرضه جهانی و کند شدن رشد تقاضا در چین به معنای این است که نفت خام بسیاری برای جایگزین این حجم از نفت خام آذربایجان وجود دارد.


نفت خام تاسیسات آذربایجان با خط لوله باکو- نوروسیسک به دریای سیاه و خط لوله باکو-تفلیس- جیهان به دریای مدیترانه در ترکیه صادر می‌شود. شرکت انگلیسی بی پی اعلام کرده است که این حادثه بر تولید نفت خام تاسیسات فراساحلی تحت اداره این شرکت در دریای خزر، جایی که بی پی در حال توسعه دیگر بخش‌های میدان گونشلی است، تاثیری نداشته است. بی پی بزرگ ترین سرمایه‌گذار در منطقه نفتی دریای خزر به شمار می‌رود و اداره بخش عمده‌ای از میدان‌های نفتی فراساحلی آذربایجان در دریای خزر را بر عهده دارد.


مجموع تولید نفت خام آذربایجان پارسال حدود روزانه ٨٥٠ هزار بشکه بوده است. افزون بر میدان‌های نفتی آذربایجان، دریای خزر میزبان بسیاری از دیگر پروژه‌های نفت و گاز از جمله میدان فراساحلی کاشاگان در آبهای سرزمینی قزاقستان است که هم اکنون از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت انگلیسی-هلندی شل، اکسون موبیل آمریکا توسعه داده می‌شود و انتظار می‌رود سال ٢٠١٧ به مرحله بهره‌برداری برسد. ترکمنستان و روسیه نیز دریای خزر پروژه‌های نفت و گاز دارند.



  کد خبر : 880
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :